Kristillisen politiikan tekemisestä

Uskovaisilla on ehkä ansaitustikin hihhulin leima otsassa. ”Taas ne kristillisdemokraatit tulee ja kieltää kaiken.”

Eräs uskovainen tuttavamme totesi, että haluaisi kyllä lähteä poliittiseen päätöksentekoon mukaan, mutta KD on haastava puolue. Hänen mukaansa ongelmana on se, että miten hän voisi Raamatulla perustella poliittisia päätöksiä.

Evankelistana toimiva mieheni Toma on puhujavierailuillaan seurakunnissa nostanut paljon esiin oman kutsun seuraamista – mikä se sitten kenelläkin on. Kutsun ei tarvitse olla suoraan seurakunnassa palveleminen, vaan tärkeintä on olla valona arjessa.

Oma kutsuni on ehdottomasti kristillisten arvojen mukaisen politiikan tekeminen. Olen kovapäinen, ja joskus Jumala joutuu hyvinkin selkeästi näyttämään asioita, jotta ymmärrän.

Politiikkaan lähtö oli sellainen. Kuntavaaliehdokkaaksi lähdin ihan uteliaisuuttani. Uteliaisuus kuitenkin kasvoi ja ajattelin vaalien jälkeen, että kai sitä voisi ihan vähän jäädä politiikkaan mukaan. Harjavallan paikallisosaston vuosikokous oli silloin juuri tulossa. Huokaisin Jumalan puoleen, että jos jotain pientä kahvinkeittohommaa olisi. No, tuloksena oli KD Harjavallan puheenjohtajuus.

Se, miten itse haluan politiikkaa tehdä, on ehdottomasti Raamattu pohjana. Mutta nimenomaan pohjana. Raamattu on aivan täydellinen ohjekirja politiikkaankin. On kuitenkin huomioitava kuulijakunta. Itsekään en voi omassa työssäni puhua samoilla sanoilla opiskeluissaan alussa olevalle työssäoppijalle, työntekijälleni ja pomolleni. Pienissä talon sisäisissä palavereissa käydään läpi täysin erilaisia asioita kuin aluekokouksissa johtajien kesken. Vastaavasti juuri uskoontulleille on hyvä avata tiettyjä käsitteitä, termistöä ja normeja mutta näitä ei enää tarvitse ehkä toistaa sunnuntaisin jumalanpalveluksissa.

Mielestäni nykyiset Kristillisdemokraattien kansanedustajat ovat onnistuneet hyvin siinä, miten politiikkaa tehdään Raamattu pohjana. Kristilliset arvot, kuten yhdenvertaisuus ja lähimmäisenrakkaus, tulevat hyvin esiin poliittisista kannanotoista.

Hyvä esimerkki siitä, miten Raamattu pidetään mukana päätöksenteossa, on viime syksyltä. Kyselytunnilla keskusteltiin translakiin liittyvistä kysymyksistä. On selvää, että Raamattu on määritellyt vain kaksi sukupuolta: miehen ja naisen. Tällä voidaan perustella uskovaisille sukupuolikysymyksiä mutta ei kuitenkaan voida suoraan käyttää perusteluna heille, jotka eivät pidä Raamattua omana arvopohjanaan.

Kansanedustaja Sari Tanus perusteli silloin asiaa sillä, että usein transsukupuolisuuteen liittyy traumoja, joiden perusteella keho koetaan vieraaksi ja halutaan olla jotain muuta kuin mitä biologia osoittaa. Transitioleikkaukset ovat peruuttamattomia eikä niillä tulisi hoitaa psyykepuolen ongelmia.

Tässä toteutuu hyvin se, että on puhuttava kieltä, jota kuulijat ymmärtävät.

Miten helposti asiat kääntyvät niin, että hakataan Raamatulla päähän, kun oikeasti pitäisi rakastaa ihmiset Jeesukselle!

(alkuperäinen teksti on julkaistu KD-lehden verkkosivuilla 12.4.2022)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *